تلفن دفاتر هماهنگی
021-22057591
021-66883463
021-44588897
021-77174530
تلفن همراه
09123571239
قیمومیت و حضانت
حضانت
حضانت یعنی نگاهداری و مراقبت جسمی ، روحی ، مادی و معنوی اطفال و تعلیم و تربیت آنها می باشد.
وفق ماده 1168 قانون مدنی ایران حضانت هم حق و هم تكلیف والدین است.
بنابر این کسانی که حضانت بر عهده ی آنان می باشد نه تنها امور مالی فرزندان بلکه باید از نظر جسمی و روحی از فرزندان تحت حضانت مراقبت و نگهداری کنند.
و تمام امور فرزندان از هر لحاظ به کسی که حضانت را بر عهده دارد سپرده می شود.
پدر در حضانت فرزند خود اولویت دارد و پس از مرگ پدر حق حضانت به مادر داده می شود و هیچ کس نمی تواند این حق را از وی بگیرد مگر آنکه در دادگاه صالح عدم صلاحیت مادر اثبات شود.
نکته قابل توجه این است که حتی ازدواج مجدد مادر نیز خللی در حضانت وی ایجاد نمی کند.
بنابراین حتی جد پدری نیز نمی تواند به دلیل ازدواج مجدد مادر حضانت را از وی بگیرد مگر اینکه در دادگاه اثبات کند وی صلاحیت نگهداری فرزند را ندارد و پس از مادر حضانت با جد پدری است.
قیمومیت
قیم کسی است که بیشترامور مالی فرزند را بر عهده دارد. با این تعریف می توان به روشنی تفاوت بین قیمومیت و حضانت را دریافت.
قیمومت به معنی سرپرستی، قیّم بودن است. قـَیــِّم یعنی سرپرست و تکیهگاه.
قیم توسط قاضی برای نگهداری طفل صغیر یا دیوانه یا غیر رشید انتخاب شده باشد و در اصطلاح به آن امین حاكم گفته میشود.
نکته : طبق ماده 1233 قانون مدنی: «زن نمیتواند بدون رضایت شوهر خود سمت قیمومت را قبول کند».
چه کسی وظایف قیم را تعیین می کند؟
وظایف قیم از سوی قانون مدنی و با قانون حسبی تعیین میشود كه بستگی به اموری دارد كه برای آن قیم انتخاب میكنند.
به عنوان مثال اگر برای اداره اموال باشد، از قوانین خاص خود پیروی میکند.
قیم چه اختیاراتی دارد؟
فرد قیم میتواند در اموال منقول تحت قیمومیت دخل و تصرف داشته باشد، ولی نسبت به اموال غیر منقول باید با اجازه دادستان در آن دخل و تصرف کند، در صورت اینكه فرد صغیر به سن بلوغ رسیده باشد تمامی اموال از قبیل منقول و غیر منقول به خود او تعلق میگیرد و اگر راجع به عملكرد قیم خود شكایتی دارد كه وی مصلحت را رعایت نكرده میتواند به مراجع قانونی شكایت کند ولی در این صورت فرد قیم هم با ارائه مدارك میتواند ادعا كند كه در نگهداری از اموال مصلحت را رعایت كرده است.
وفق ماده 1235 قانون مدنی :
«مواظبت شخص مولیعلیه و نمایندگی قانونی او در همه امور مربوطه به اموال و حقوق مالی او با قیم است».
قیم فرد محجور چه وظایفی دارد؟
معاملات قیم از سوی مولیعلیه چگونه است؟
قیم برای برخی از معاملاتی که از سوی مولیعلیه خود باید اجازه بگیرد و برخی از آنها نیاز به اجازه ندارد. البته برخی از معاملات هم انجام آن از سوی قیم ممنوع است، به عنوان مثال معامله قیم با محجور در صورتی که موجب انتقال مال بین آنها باشد، به منظور جلوگیری از سوءاستفاده قیم و ضرر محجور به طور کلی منع شده است. دعاوی خانواده - علاوه بر این قیم نمیتواند از اموال محجور مالی را هبه بدهد.
برخی معاملات توسط قیم که ممکن است به زیان محجور باشد، باید با اجازه دادستان باشد، از جمله:
نظارت بر عملکرد قیم
دادستان میتواند اشخاصی را به عنوان ناظر بر عملکرد قیم تعیین کند.
طبق ماده 1247 قانون مدنی:
( مدعیالعموم میتواند اعمال نظارت در امور مولی علیه را كلاً یا بعضاً به اشخاص موثق یا هیئت یا مؤسسه واگذار کند).
شخص یا هیئت یا مؤسسه كه برای اعمال نظارت تعیین شده در صورت تقصیر یا خیانت مسئول ضرر و خسارت وارده به مولی علیه خواهند بود».
اجرت قیم
تقاضای اجرت برای قیم امکانپذیر است و قیم میتواند برای انجام امور راجع به قیمومیت اجرت مناسب و متعارفی را با نظر دادستان از اموال محجور برداشت کند.
همچنین در تعیین اجرت قیم سه عامل را باید مورد توجه باشد:
برچسب های این مطلب : قیمومیت و حضانت - حضانت - قیمومیت - شرایط قیم - نظارت بر عملکرد قیم - اجرت قیم - وکیل حضانت
ارتباطات قوی و سازنده هیچ سازمان یا موسسهای به تنهایی کامل نیست. همکاری با موسسات مرتبط و مکمل این امکان را به ما میدهد تا پاسخگوی تمامی نیازهای مشتریان در سطوح مختلف و با کیفیت تضمینشده باشیم. گروه وکلای ایران با موسسات حقوقی، موسسات آموزشی و دانشگاهها همکاری دارد و با اخذ نمایندگی از این موسسات به طور رسمی خدمات مشترکی را ارائه مینماید. |
موفقیت در فضای وب نقش اینترنت در همه ابعاد زندگی امروز انکارناپذیر است. امروزه فعالیت آنلاین و خدمات اینترنتی برای هر سازمانی نقش حیاتی دارد. گروه وکلای ایران از آغاز کار خود این مسئله را در دستور کار خود قرار داد. موفقیت وبسایت گروه وکلای ایران که هم اکنون یکی از شناختهشدهترین وبسایتهای حقوقی ایران است موید این موضوع است.
|
رضایت مشتری رضایت مشتری اولین اصل کار ما در گروه وکلای ایران است. ما همواره در تلاشیم تا با گرفتن بازخورد از مشتریان تمام مراحل خدمات خود را در راستای رضایت مشتریان بهینهسازی کنیم. پیشرفت سریع موسسه ما از زمان تاسیس تا کنون نشاندهنده این موضوع است. بهترین تبلیغ برای ما مشتریان سابق ما هستند. تمامی پرسنل موسسه برای ایجاد رضایت حداکثری در ارائه خدمات آموزش دیدهاند و همواره از انتقادات و پیشنهادات مشتریان بهره بردهاند. |